REVOLUTIA INDUSTRIALA SI CONSECINTELE SALE ASUPRA EVOLUTIEI ECONOMIEI MONDIALE
Modelul clasic al declansarii revolutiei industriale este Anglia,unde procesul investitional a fost facilitat de soliditatea organizarii statale,de stabilitatea monezii bazate pe aur,si de existenta unui sistem bancar care asigura eficient colectarea si redirijarea capitalurilor disponibile spre sectoare profitabile.Activitatea economica in aceasta tara era intr-o legatura directa cu mentalitatea populatiei dat de etica religiei protestante .Pe de alta parte institutiile politice si juridice ale Angliei burgheze garantau dreptul de proprietate ceea ce a determinat o mentalitate sociala in cadrul careia initiativa particulara se afla la adapostul legislatiei,desfasurandu-se intr-un cadru contractual si legislativ astfel ca pana la sf sec XIX Anglia nu a cunoscut razboiul.Acest lucru a permis continuarea procesului de acumulare de capital,in comparatie cu acele tari europene unde razboaiele erau foarte dese in urma carora cunosteau periodic nimicirea sau jefuirea resurselor.(cazul romanilor).
Anglia a cunoscut revoluti aindustriala ca urmare a coexistentei simultane a unor factori favorizanti care au constat in : revolutia demografica – populatia s-a triplat in acewasta perioada,caracterizata printr-un inalt grad de urbanizarecu cerinte crescute de produse alimentare si textile,,cu un mare disponibil de forta de munca eliberata de agricultura ,producandu-se si o revolutie agrara pe marea proprietate agricola unde s-au imbunatatit tehnicile agricole,semintele ,septelul.De asemenea pe tyeritoriul englez existau importante zacaminte de fier si carbune indispensabile industrializarii.Modernizarea transporturilor in cadrul statului unitar a inceput cu modernizarea drumurilor,apoi constructia unei vaste retelede canale interioaresi aporoape de sfarsitul revolutiei industriale ,constructia de cai ferate.Sub aspect tehnic revolutia industriala a fost declansata de inventarea ‘suveicii zburatoare’in 1733 , urmata de inventarea masinii de tors mecanicasi a razboiului mecanic de tesut.Inventarea masinii cu aburi (J.Watt) a dat un puternic avant industriei constructoare de masini si transporturilor pe calea ferata Astfel la finele anilor 1830 Anglia devenea singura putere industriala si dupa ce fusese ‘carausul lumii ‘ , devenea ‘ atelierul lumii’In aceasta dezvoltare a Angliei un rol deosebit l-a avut vastul domeniu colonial care se intindea in America ,Asia,Australia si Africa..
Franta reprezinta un alt model al revolutiei industriale in cadrul caruia procesul demarajului industrial s-a produs cu intarziere,avand loc mai intai o perioada de preindustrializare reprezentata de dezvoltarea unui amplu sistem manufacturier a cariu viabilitate depindea in mare masura de nevoile statului.Aceste conditii de ‘sera’ i-a facut pe intreprinzatori mai putin dinamici si mai putin dispusi la asumarea unor riscuri.Numeroasele razboaie purtate la sf sec XVIII ,sustinute de impozite tot mai mari impiedicau eforturile de reinvestire.Desi a avut o putere politica mai mare si o populatie mai mare decat Anglia,Franta avea pana la mijlocul sec XIX o economie predominant agrara,deci un proces de urbanizare redus..Abia la mijlocul sec XIX in perioada lui Napoleon se poate constata un avant in ce priveste procesul de urbanizare si modernizare a oraselor mai mari ,valorificarea industriala a materiilor prime autohtone(carbune,fier,lana) sau acelea aduse din colonii(matase,bumbac).O alta caracteristica a revolutiei industriale franceze este avansul industrial din partea de nord a tarii fata de sudul in care persista activitati economice traditionale.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu